MKBNED, waar 4.232 MKBers met elkaar netwerken.
Het Griekse drama voltrekt zich op dit moment onder onze ogen. Iedere keer als we denken dat het niet erger kan, blijkt het toch erger te kunnen. De geruchtenstroom blijft maar komen, Papandreou treedt af koppen de diverse nieuwssites, een uur later blijkt hij toch aan te blijven. Griekenland houdt een referendum, een paar dagen is ditzelfde referendum weer van de baan.
Wat vind jij, moeten we nu definitief afscheid gaan nemen van Griekenland en hen uit de Eurozone zetten? Of horen deze stappen nu eenmaal bij het eindspel, en is het juist verstandig om alles op alles te zetten de Grieken aan boord te houden?
Tags: europa, eurozone, griekenland
Op de eerste plaats hadden we Griekenland nooit mogen toelaten, maar daar is het te laat voor helaas. Economen lossen dit probleem nooit op en politici ook niet. Economen niet omdat ze denken als economen en 95% van het probleem is sociologisch en psychologisch, politici niet omdat de politiek nooit hun blunder, het invoeren van de Euro, zullen toegeven.
Ik heb maanden geleden daar al een blogje over geschreven: http://tinyurl.com/66ftuy4
Maar ja, wij moeten afwachten, we kunnen niks meer denk ik of moeten we de Acropolis gaan bezetten?
Permalink Antwoord van leendert bolle op 3 November 2011 op 15.33 In mijn blog: http://www.multiraedt.nl/blog/2011/10/23/trekt-grieks-faillissement...
worden pro's en contra's uitvoerig uit de doeken gedaan.
Politiek gezien is het onverkoopbaar een land dat al zo vaak failliet is geweest en bijna onmogelijk een strak begrotingsbeleid kan voeren, bijna oneindig overeind te houden met belastinggeld van anderen.
Destijds heeft Griekenland zijn verzet tot toetreding van Spanje en Portugal pas opgeheven nadat 30 miljard was toegezegd.
Het wordt tijd dat Europa zijn handen aftrekt van een onbetrouwbare en chanterende partner.
Toegeven zou een kwalijk precedent scheppen richting andere zwakke broeders.
Leo Bolle/Multiraedt
Permalink Antwoord van Tom van OOstrum op 3 November 2011 op 15.35
Permalink Antwoord van M.J.A. Millenaar op 3 November 2011 op 15.41 Wat mij betreft hoeven de Grieken niet uit de Eurozone… maar…
Onder voorwaarde dat ze onder curatele komen te staan van de Europeesche Centrale Bank.
Als ze dit niet willen zullen ze hun eigen conclusies moeten trekken en eruit stappen, alleen dan moeten we ze niet hun schulden kwijtschelden en zeker geen cent meer lenen/geven.
Onderstaande artikeltje maakt het n.l. wel erg moeilijk om ze nog serieus te nemen dat ze het willen oplossen:
Griekenland telt meer Porsche Cayennes dan officiële topinkomens.
http://www.z24.nl/economie/artikel_245100.z24/Griekenland_telt_meer...
Permalink Antwoord van Jan Henri Valk (Henri) op 3 November 2011 op 15.46
Permalink Antwoord van Paul van Hoeven op 3 November 2011 op 15.50
Permalink Antwoord van Anja Veldhuizen op 3 November 2011 op 16.33
Permalink Antwoord van Cees Kamp op 4 November 2011 op 18.30 Als de fout die bij invoering van de Euro is gemaakt, door geen harde afspraken te maken over het begrotingtekort van de individuele landen, niet kan worden hersteld zullen we steeds opnieuw worden bespeeld door de knoflook landen. Daar zijn corruptie en eigenbelang meer regel dan uitzondering. Enkele jaren gelden deed Italie dat al eens eerder.
We zitten er maar mee, aan de leiband van Duitsland en Frankrijk, mogen we zo af en toe eens meekeffen. Dan maken we ons weer eens blij als één van de twee zegt dat wij iets interessants te zeggen hadden. Weet dat de gemiddelde betaaltermijn van facturen in Nederland en Duitsland 40 dg is, in Frankrijk is dat 64, in Italie 98 en in Griekenland 114. Cijfers die voor zich spreken. Onder aan de streep zijn het de MKB bedrijven die de rekening moeten betalen. Je kunt dan wachten op ontslagen, faillissementen en uitloop van betaaltermijnen. Kredieten krijgt het MKB namelijk (vrijwel) niet meer. De banken zullen ook steeds meer overeind gehouden moeten worden (met geld van de burgers).
Ik ben er van overtuigd dat het schrikbeeld dat ons wordt voorgehouden ook niet helemaal juist is. Ik houd me maar vast aan het gezegde "beter een snel einde aan de pijn, dan een pijn zonder einde".
Dan weten we tenminste snel wat de gevolgen echt zijn en kunnen we onze wonden likken en weer verder. Uit de eurozone dus en zo snel mogelijk.
© 2012 Gemaakt door Michel Eek.